مرتضی منصوري
اختتامیه جشنواره تئاتر عربی استان خوزستان
اختتامیه جشنواره تئاتر عربی خفاجیه (سوسنگرد)
جایزه کارگردانی برای نمایش آخرین بوسه دزدمونا : مرتضی منصوری
بازیگری سوم مرد برای عقیل حمادی
جایزه بهترین طراحی بروشور و پوستر مرتضی منصوری
اما هیئت محترم داوری در قسمت نویسندگی بخاطر نویسنده سوریه ای بودن جایزه مد نظر نگرفت همچنین در نور و موسیقی هیچ گروهی جایزه ای دریافت نکردند..
نمایش عربی آخرین بوسه دزدمونا به جشنواره تئاتر عربی راه یافت.
نمایش عربی آخرین بوسه دزدمونا نوشته فرحان خلیل و کارگردانی مرتضی منصوری و بازیگری عقیل حمادی به جشنواره تئاتر عربی سوسنگرد راه یافت . این نمایش که برگرفته از نمایشنامه اتللو شکسبیر است قرار است روز پنجشنبه در تالار حافظ سوسنگرد ساعت 20 به روی صحنه برود.
عاشقان بیایند، حال محبوب بدخیم است!!
چند سالیست که تئاتر عربی و ذائقه دار اهواز از مسیر خود فاصله گرفته، آن هم فاصله ای فاحش، آخر "عروس فلسطین" مرتضی مطوری کجا و نمایش های دبیرستانی که به نام نمایش عربی اهواز به کام ملت می دهند کجا!. نمایش "حاتم" سید صادق فاضلی کجا و نمایش های فلکلور مانند بدون کیفیت سال های اخیر شبکه خوزستان کجا! ، نمایش "بیت الأوراق" و "کلمات مسروقه" و "الچبایچ" و "ضحیة الإجرام" بزرگان تئاتر عربی اهواز که با بافت فرهنگی و تاریخی اهواز آشنایی کامل دارند کجا و نمایش های میان پرده که متأسفانه با نام تئاتر عربی اهواز در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده اند کجا! . بگذریم!...
دوستان هنرمند عزیز ،سروران گرانقدر، اهل قلم گرامی حتما سال های اخیر نمایش هایی را دیده اید که با نام تئاتر عربی اجرا شده، و حتما دلتان حسابی گرفته، که شاهد نفس های آخر هنر تئاتر عربی اهواز که یادگار نمایش رجل الکوسج که ابی نؤاس الأهوازی در اشعارش از آن یاد کرده، نمایشهای عربی اهوازی قرن نوزدهم که تاریخ نمایش عربی کویت را ثبت کردند، نمایش های تعزیه عربی شوش و حمیدیه، نمایش عربی رادیویی الکنعانی و اگزاز و ... یا اصلا زیاد دور نشویم ، دوران طلایی جشنواره تئاتر عربی که زیاد دور نیست، هستید.
بیاید برای اصل تئاتر که سنگ آن را به سینه می زنیم، برای پیام انسان سازی تئاتر، برای جوهره تئاتر، برای نمایش عربی اهواز که صاحب تاریخ خاص خود است، برای مردمی که تشنه هنر فلکلور خود هستند، مردمی که تشنه هنر هستند، به این وادی باز گردیم. کجا دیده اید که مردم در روز عید سنتی و اسلامی خود چنان پرشور و پر جمعیت در مراسمی شرکت می کنند که نمایش میان پرده ببینند که آن هم فقط با قسمتی از فلکلور خود دیدار داشته باشند!.
چقدر خوب می شد اگر کارگردانان عزیز امثال سید صادق فاضلی ، مرتضی مطوری ، وهاب سعیدی، سید امیر موسوی، سید کاظم قریشی، کاظم شیاعی، خسرو شبیبی، سعید نگراوی و آن عزیزانی که نمایش هایشان بی شک وارد تاریخ هنری عربی شده، نمایشی برای تئاتر عربی اهواز کار کنند و شوک به سینه این هنر گرانمایه و بی نظیر بزنند.
همه می دانیم که جشنواره بهانه ایست برای دور هم جمع شدن، برای تجدید بیعت با هنر ناب تئاتر، برای محک زدن داشته ها و برای آشنایی با نوشته های جدید. که متأسفانه بعلت فاصله گرفتن اهل هنر تئاتر از جشنواره، در سال های اخیر شاهد ترجمه آثار مشاهیر به زبان عربی هستیم تا نوشتن متن جدید!. و این مصیبتی دردناک است، این همان نفس مصنوعی به تنه نیم جان است!. تنی که با دیدن اهلش بی شک جان می گیرد. باز تنومند شده و مسیری که سالهاست شروع کرده را حتما ادامه می دهد.
کافیست نگاهی به نوشته ها و اشعار اهل قلم مردم عرب اهواز بیندازید، بی شک سوژه های ناب و نهفته ی نمایشی زیادی می شود یافت که متأسفانه بخاطر نبود فضای تئاتر عربی این عزیزان دست به نمایشنامه عربی نویسی نزده اند، نوشته هایی که ریشه گرفته از فرهنگ بومی منطقه است. کتاب های تاریخی دکتر عبدالنبی قیم که سرشار از سوژه های دست نخورده و هنری نمایشی هستند، یا تصاویر نمایشی اشعار خانم فهیمه کعبی که در سایت های ادبی عربی و جامعه های مجازی به نشر گذاشته می شوند. به اشعار و نوشته های ادبی و نثر خانم هناء مهتاب که سرشار از روحیه نمایشی است ، اشعار دکتر نصاری و یوسف سرخی که به شکل هنرمندانه و منحصر به فرد چنان تصاویر نمایشی و وقائع بافتی بومی را به تصویر می کشد که گویی سالیان درازیست نویسنده نمایشنامه بوده اند. به نظر می رسد نبود فضا و آموزشگاه های تئاتر عربی که نمایشنامه نویسی بیاموزند و هنر تئاتر را والی باشند، سبب روبرو شدن با کمبود نمایشنامه نویس عرب در اهواز شده است.
منبع http://borwall.com/khozestan.php?khabar=7189
خانه هنرمندان عرب
مرتضی منصوری ( وبلاگ تئاتر اهواز)
چند وقتیست با رشد گروه های هنری از جمله تئاتر و گروه های همخوانی و شکل گیری گروه های نو ظهور تئاتری ، اقدام به حجز هنرجویان و علاقه مندان به هنر ، چهره هنر را مشوه کرده و مقررات عصر برده داری یونانی را مد نظر گرفته اند. که البته این گروه ها چنانچه بر پایه های غیر اصولی خود باقی بمانند ، چند صباحی بیشتر عمر نخواهند داشت اما هنرجویان و علاقه مندان به هنر را با هنر اصیل از جمله تئاتر بیگانه ساخته و چهره ی مزوری از هنر در اذهان عمومی باقی خواهند گذاشت.
نبود سواد هنری ، آموزشگاه های هنری عربی ، ورک شاپ های هنری عربی توسط صاحبان اصلی تئاتر جهان عرب و نبود خانه هنرمندان که نگاه غیر نژاد پرستانه ای داشته باشد و هنر را برای هنر بخواهد نه برای اندیشه ای خاص ، عامل اصلی رشد قارچی گروه های تئاتری شده است. در جامعه ای که حتی یک موسسه یا آموزشگاه با نام تئاتر عربی وجود نداشته باشد باید شاهد این نوع ظواهر خطرناک باشیم بله خطرناک برای آینده فرهنگ و هنر این اقلیم.
افرادی خاص که با یک یا دو بار سابقه شرکت در گروه های تئاتر داشته متأسفانه با مجوزهای رسمی تحت نام موسسه های هنری فرهنگی یا شرکت های سینمائی! و تبلیغ و جذب هنرجویان اقدام به اعطای مدرک کارگردانی یا بازیگری و سایر فروع هنری نموده و در مقابل مبالغ هنگفتی به جیب زده و فرد هنرجو یا علاقه مند به هنر بدون هیچ گونه سواد هنری و اخلاق هنری با یک برگ ممهور با نام موسسه یا شرکت اعطا کننده، در بیابانی خشک باقی مانده و ادعای سر به فلک کشیده سرسبزی می دهد.
افراد فارغ شده از این گونه موسسات با عقد قرارداد سالانه از هر گونه فعالیت هنری با سایر گروه ها و موسسات هرچند تراز اول در شهر ، منع شده و ملزم به شرکت در تمام برنامه های شرکت بدون هیچ گونه دستمزدی هستند. که این امر خلاف اخلاق هنری است و صد البته از فرد هنرجو ، هنرجویی با دید منفی با جامعه و هنر می سازد.
نبود مرجعیت فرهنگی و هنری در اهواز ، نبود انجمن های نمایشی و هنری عربی رسمی ، نبود جشنواره تئاتر عربی دولتی نه جشنواره ای با نام تئاتر عربی که هیچ ارگان دولتی آن را حمایت نمی کند، نبود فضای مناسب و امن و یا آکادمی هنری همکی عامل بروز هرج و مرج هنری فرهنگی هستند. کنستانتین استانیسلاوسکی می گوید: برای مشاهده فرهنگ یا ملت باید به سالن های تئاتر آن ملت سر زد و با فرهنگ و هنر و تاریخ آنان آشنا شد. گه گاهی با خود می گویم آیا سالن های نمایشی که البته در حجز عده ای خاص هستند ، نمایانگر فرهنگ و هنر اصیل اهوازی هستند یا خیر؟ امید است در آینده ای نزدیک شاهد ساخت و ساز یا افتتاح مراکز هنری جهت مرجعیت هنری فرهنگی اهوازی باشیم.
@arabiantheater
Www.ahvazteatr.blogfa.com
بازیگری در اهواز
دوره های بازیگری دراهواز
اغاز ثبت نام دوره دوم بازيگری اغاز شد به گفته مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری مهرجان این دورههای در راستای
اموزش فنون بازیگری وتعین سطح توانایی هنرمندان خواهد بود که پس از پایان دوره گواهینامه معتبر صادر میگردد.
كلاس بازیگری در اهواز
در نظر دارد برای فصل تابستان 95 - کلاس های ذیل را دایر کند:
1- بازیگری تئاتر و سینما
2- نویسندگی تئاتر و سینما
3- کارگردانی تئاتر و سینما
و تست بازیگری برای چند فیلم سینمایی که در دست ساخت دارد.
آدرس : اهواز - خیابان اصلی نادری - ساختمان کتابخانه رشد پیام نور - طبقه سوم
شماره تماس: 09163033753 - 09217052342
تئاتر عروسکی عربی اهواز/بقلم:مرتضی منصوری
مونودراما لغة الشعوب / بقلم هناء مهتاب
http://moraseloun.ir/?p=5289
لکل شعب ثقافته التی یحب التعریف بها و الترویج لها کما یری الأمر مناسباً و لکنه یصطدم بحاجز اسمه اللغة دوماً و ینحصر الأمر علی منطقته و شعبه ايضاً. لکن هنالك لغة تفهمه کل الشعوب بلا صعوبة و هو الفن بکل اطیافه و مكوناته.
اللغة او المجال الذی أری ابناء مجتمعي دؤوبین علی تسخیره و مبدعین فی استخدامه و لکن، بعدما تخطوا الصعاب لتقدیمه أراهم یصطدمون بحواجز اخری و منها البیروقراطیة و العنصرية فى العمل و عدم الاهتمام بهم.
هؤلاء الشباب الذین أری فقیرهم قبل غنیهم یسارع علی بذل جهد مضني لإیصال صوته و لکن یا أسفي!
فلنأخذ المهرجان الأخیر للمسرح العربی فی مدینة الخفاجیه و الذی اقیم خلال فترة الخامس الی السابع من الشهر الجاری و بنسخته الرابعة عشر بنظر الاعتبار. کان لکل عمل اسلوبه و رسالته الخاصة و من ضمن هذه المشاركة مسرحية القبلة الأخيرة لكاتبها فرحان خليل فرحان من سورية و إخراج مرتضى منصوري و تمثيل المبدع عقيل حمادي كي يمثلوا مدينة الأهواز ، حيث فاز المخرج مرتضی المنصوری بجائزه الإخراج عن هذه المسرحيه بجدارة.
لن اتطرق لعدم الإهتمام الإعلامي او المادي و المعنوي و اللائحة تطول، لأننا إعتدنا على مثل هذه الأمور بما يخص العمل الثقافي لدى دائرة المعنية بمدينة الخفاجية، لکن وعند تخطیها کلها حباً بالمسرح و الفن و الثقافة فوجئت بأنباء تدل باستخدام آخر عقبة متوفره الا و هی عدم إهتمام و اکرام الضیوف و احترامهم الی ان وصل الأمر لعدم تأمين نظام التکییف فی المسرح و الحر قاتل بمحافظتنا ، كما نعلم بوجود قاعة أخرى مختصة لأمر المسرح بمدينة الخفاجية . شر البلیة ما یضحک، هناك من يتحمل عناء الطريق حبا و دعما للمسرح الأهوازي و لكن لا يرى الحب نفسه في عيون القائمين على المهرجان. كما دور الإعلام كان ضعيفا في ايصال مفهوم هذا المهرجان بشكل يليق به. إنی علی ثقة ان دائرة الثقافة و الارشاد ودائرة السینما و المسرح لا ترضی بهکذا تقصير و إهمال و لکن العتب علی بعض ممن نصبوا متعهدین مسؤولین علی هکذا احتفالات و مهرجانات و هنا ارجو من شاء و استطاع ان یفرح قلوب هؤلاء المبدعین الذین کلی ثقة بشقهم طریق الفن یوماً ما. أملي ان یفرح قلبهم بإیلائهم ما استحقوا من دعم لأن فن المسرح لغة الشعوب و الإنسان بلا حدود.